Therapie

Hoe bereik je nu een andere uitkomst, krijg je vat op hoe jij je voelt en kun je actief werken aan jouw hulpvraag?

Hoe kun je ontspannen als je niet meer weet hoe het voelt? Hoe kun je ruimte nemen als je continue "aan" staat? Hoe hanteer je jouw grenzen als je er zelf steeds over heen gaat?

 

Mentaal (psychosociaal) en Lichaamsgericht (psychosomatiek)
Verschillende interventievormen, zoals A.C.T., NLP, Mindfulness, Matrix Methode, Energetische Therapie, Acupressuur, maar ook psycho educatie helpen je met het krijgen van inzichten en geven je handvatten voor het actief veranderen van jouw omstandigheden, denkwijzen en patronen. Door weer te herinneren hoe te voelen en dit te reguleren kom jij weer in ontwikkeling en kunnen belemmeringen en overtuigingen worden aangepakt.

Wandel coaching:

Soms is het fijn om buiten de praktijk met elkaar in gesprek te gaan en te werken met jouw energie.

Hiervoor gaan we dan naar het landgoed Twickel. 

1x per maand kun je bij de wandelgroep aansluiten.

Lees meer ...

Weerbaarheidstraining:

Als je emoties zo vast zitten, dat er geen ruimte meer is voor iets anders dan is deze training voor jou!

Lees meer ....

Complementaire Therapie

Deze verzamelnaam bevat vele tools die ik kan toepassen zoals: ACT, NLP, Mindfulness, Energetische Therapie, Acupressuur, diverse gesprekstechnieken, opstellingen etc.

De energetische therapie die ik tijdens de behandeling toepas is lichaamsgericht en kan het beste als volgt worden beschreven:

Door aanraking van het lichaam vergroot het lichaamsbewustzijn en kalmeert het autonome zenuwstelsel. Spanning neemt hierdoor af, de doorbloeding verbeterd en het zelf-herstellendvermogen wordt geactiveerd. Doel is het herstellen van jouw eigen balans.

Door de rust die je in je lichaam en hoofd (weer) leert ervaren krijg je meer ruimte om mentaal en cognitief aan de slag te gaan. 

Door op deze manier te behandelen komen de in het lichaam opgeslagen ervaringen en emoties vrij en maken we de koppeling tussen de psyche en somatiek.

Het doel is jouw om te leren gaan met jouw emoties zodat jij kunt leren hoe deze te reguleren.

WhatsApp Image 2022-08-28 at 2.27.14 PM.jpeg

Interventie vormen

ACT-hexaflex.jpg

ACT Therapie

Hoe kun je de impact en invloed van pijnlijke gedachten en gevoelens verminderen (acceptatie) en tegelijkertijd actie ondernemen om een rijk, compleet en betekenisvol leven op te bouwen (commitment)?

 

Het doel is: vergroten van jouw psychologische flexibiliteit Door oa jouw (kern)waarden opnieuw te belichten. Door te leren mindful te zijn, in het hier en nu te zijn en jouw aandacht te richten of los te laten

Door de gesprekken, oefeningen en opdrachten ga jij actief aan aan de slag om een nieuwe zelfgekozen invulling te geven aan jouw leven.

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een derde generatie CGT. ACT is een acceptatiegerichte gedragstherapie met een nadruk op het richten van het gedrag op de individuele waarden van cliënten.

 

NLP

Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) is een methode op het gebied van communicatie en persoonlijke ontwikkeling. Het wordt gedefinieerd als “de wetenschap die zich bezighoudt met het bewust maken van onbewuste processen”. Je zou NLP kunnen zien als een handleiding voor jouw brein.

Met NLP ga je aan de slag met je zintuigen, gedachten en gevoelens met als doel je bewust te worden van die invloeden. Daarbij gaat het er niet om wát je je herinnert, maar om de werking van je geheugen. En wat het effect van die herinnering, gebeurtenis of opmerking is op je dagelijks handelen. Door NLP leer je die ervaringen en gebeurtenissen op een andere manier te bekijken. Daardoor ga je er ook anders mee om en krijg je een

structurele andere kijk op dingen. Je gaat anders luisteren en communiceren en de gevolgen daarvan zijn positief en direct merkbaar.

NLP richt zich niet op de problemen, maar juist op de oplossingen.

Het-NLP-Communicatiemodel-schema.jpg
 
210425-matrixcirkel.png

Matrix Methode

 

De MatriXmethode is een vorm van psycho-educatie. Een kracht van de MatriXmethode is dat bij het ophalen vanuit het langetermijngeheugen, het neutraliseren en positief resetten álle zintuiglijke emotionele sensaties binnen één belevingsmoment worden toegepast. Het is daarbij niet nodig om de inhoudelijke problematiek te bespreken.

Daarbij worden onhandige, niet werkende mentale strategieën vervangen door een handigere, innerlijke strategie door de persoon zelf. Zowel bij emotionele als cognitieve vraagstukken. 

 

Verschil EMDR en de MatriXmethode:

EMDR en de MatriXmethode worden voor dezelfde soort ingangsklachten ingezet. Ook worden meervoudige angsten behandeld. Beide methodes werken aan het verminderen van de lading die de ingangsklacht oproept. Met EMDR wordt er afleiding gezocht. Bij de MatriXmethode wordt de lading van de innerlijke beleving ontladen, geneutraliseerd en vervangen.

Er is veel onderzoek gedaan naar beide technieken. Bij de in Amerika ontwikkelde EMDR zijn vaak 5 tot 8 sessies per hulpvraag nodig, bij de in Nederland ontwikkelde MatriXmethode vaak drie sessies.

Verder zijn de methodes heel verschillend: bij de MatriXmethode heeft de cliënt een actievere rol en stuurt zelf het proces. Beide methodes hebben aangetoond een effectieve bijdrage te kunnen leveren aan het verwerken van emoties.